De röda husen
Från vänster: Falu röd ljus 5040-Y70R, mörkockra 5030-Y50R, Guldocker 3050-Y20R, grön umbra 2005-Y20R, grön umbra 4010-Y10R.
De idag så vanliga rödmålade husen har en lång historia. Det började med fasader som fick sin färg av rött tegel.
Tegel var ett exklusivt byggnadsmaterial som under medeltiden uteslutande användes till slott, kyrkor och riktigt påkostade privathus. Det tog sig med tiden upp från kontinenten först till Skåne och Danmark, och spreds sedan långsamt vidare norrut i takt med att kunskapen om hantverket etablerades över större och större områden.
Att materialet var dyrt och exklusivt förde med sig att den röda färgen uppfattades som eftersträvansvärd. För att ytterligare förstärka tegelkaraktären avfärgades tidvis tegefasaderna med starkt röd färg och fogarna målades vita. Fönster och andra detaljer skulle vara ljusa för att imiteran sandstenens grå kulör.
I en omvärld där hus inte målats framstod sannolikt de röda husen som synnerligen avvikande. Att måla sitt hus var en dyr och onödig lyx, eftersom materialen i husen klarade sig bra utan.
Under 1500-talet började Falu koppargruva att sälja sin restprodukt efter kopparbrytningen som pigment - det blev sedemera ett förhållandevis billigt sätt att imitera de eftertraktade tegelhusen.
Klicka här för att läsa mer om Falu rödfärgs historia
Från 1600-talet började de mer förmögna måla trähusens grå väggtimmer med röd slamfärg. Knutlådor och foder målades grå i syfte att imitera tegelhusens kalkstensdetaljer. Denna trend spred sig under slutet av 1700-talet och på 1800-talet över hela landet.
Ett tidstypiskt färgsatt litet bostadshus beläget på Sundsby säteri, Tjörn. Notera att här saknas den så typiska grå kulören som imiterar sandstenen. Se färgsättningen i länken nedan.
Hur kommer de vita knutarna in i det hela?
De vita knutarna är sannolikt en imitation/utveckling av de gråmålade knutbrädorna som i sin tur skulle imitera tegelhusens kalkstensdetaljer. Under den tillbakablickande nationalromantiken - runt sekelskiftet 1900 - togs den äldre traditionen med ljusa knutlådor upp igen. Själva de utanpåliggande knutarna och dess inklädning (knutlådorna) lyste nu ofta med sin frånvaro på nytimrade husen, men man fortsatte att förtydliga knuten, det vill säga hörnet. Den grå kulören ljusades ned till närmare vit, sannolikt för att ytterligare framhäva knutarna.