Webbplatsen använder antigen IE11 eller teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Skip to main content

De grå husen

Mot bakgrund av blandskog syns en lång ladugård med stort vasstak under omläggning. En person i blå overall står på taket. Till höger i bild en äldre lastbil.

dekorativ

Kulörer hämtade från naturmaterial. Från vänster: Grön umbra 2002-Y20R, kromoxidgrön 3502-G, obränd terra 2020-Y20R, bladgrönt, järnoxidbrunt 8005-Y80R.

Hur färgsattes bebyggelsen under forn- och medeltid, och vad målade man med?

De första byggnaderna fick sina färger av materialen de var byggda i. De olika träslagens kulörer gick från gult och grått till brunt, rött och svart på timmer och spåntäckta tak. Halm och vass på taken grånade med tiden. De olika bergarterna gav olika kulörer - allt från ljust grått till mörka svarta.  

Materialen var lokala vilket gav tydliga regionala skillnader i byggnadernas kulörer. På kalkstensrika platser byggdes hus i den lokala stenen vilket till exempel gav grå hus på Gotland och rödrosa på Kinnekulle.  

Även kyrkorna uppfördes i lokala material. Deras stenfasader var ofta synliga men i vissa fall kläddes de med kalkputs. Det var vanligt att kyrkorna målades inuti men utsidan fick sällan någon färg. På vissa kyrkor har målade dekorationer under takfallet påträffats, ofta i röd ockra och i geometriska former.  

De grå trähusen dominerade såväl landsbygd som städer långt in på 1700-talet. Så svaret på frågan i ingressen om vad husen målades med är alltså: de målades inte. Landsbygdens bebyggelse (bortsett från slott och herresäten) var omålad till 1800-talets mitt.  

Bild ovan: Omläggning av vasstak på 1700-tals-ladugård i en skogsjordbruk i Falköping 2005.

 

Hur får du ledtrådar om hur ditt äldre hus har varit målat?

Lyft på panelen och kika bakom - är timret silverfärgat grånat eller svart är det tydliga indikatorer på att det inte har varit målat, eller stått en längre tid utan panel. Är timret svart och ser lite bränt ut - då har det utsatts för så kallad solbränning  Är timret rödfärgat med slamfärg har det sannolikt varit omålat från början och sedan rödfärgats och därefter försetts med panel.
  • Stort forntidshus täckt med vasstak och med en ingångsöppning nedtill och en öppning i gaveln högst upp. Grönskande omgivning med träd och ett liknande hus som skymtar bakom
    Bild 1 av 4

    Ett av bronsåldershusen vid Vitlycke museum. Foto: Marie Odenbring 

  • En lång ladugråd med stående panel och fackverk stående i gles skog
    Bild 2 av 4

    Ladugård med timrad fädel och lador i skiftesverk på gården Askeröd i Hjärtums socken, Färgelanda kommun. Foto: Nils-Olof Selin.

  • Ett tvåvånings parhus med grå träpanel och små rundade entréer
    Bild 3 av 4

    Parhus från mitten av 1800-talet. Foto: Carina Carlsson.

  • Tre hus i trä med vasstak och omålade fasader
    Bild 4 av 4

    Fornbyn i Skara. Vy över tre hus där materialet skapar kulörerna på huset. Bostadshuset till höger har solbränd fasad där solens värme hettat upp panelen till den grad att träet bränts och tjäran trängt ut ur virket - ett helt naturligt träskydd. Foto: Lisa Molander. 


Senast uppdaterad: 2023-05-16 15:25