Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Rådgivning

Vi erbjuder vägledning för dig som fastighetsägare i hur du kan gå vidare i ditt husprojekt! Mycket kan vi svara på direkt, annat kräver efterforskning. Vi hjälper dig! Det fantastiska är att det inte kostar något. Rådgivning på Slöjd & Byggnadsvård på Nääs är alltid gratis.

Vi hjälper dig!

Profilbild av Chico Hovedskov Crafoord

Chico Hovedskov Crafoord

Chico är byggnadsingenjör och har arbetat på Slöjd & Byggnadsvård sedan 1997. Chico ger råd om allmän byggnadsvård och specialområden är bl a: energi- och isoleringsfrågor, ventilation, grund och dränering, svamp- och mögelskador. Kontakta Chico direkt eller butiken på tel. 010-441 43 60 för att boka rådgivningstid. Chico är tjänstledig till 1 november 2021.
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer
Profilbild av Linda Alexandersson

Linda Alexandersson

Linda är dekormålare och ansvarar för butiken på Slöjd & Byggnadsvård sedan 2005. Hon ger råd om allmän byggnadsvård med specialområdet dekorationsmålning och färg.
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer
Profilbild av Lisa Molander

Lisa Molander

Lisa är bebyggelseantikvarie och har tidigare arbetat bl a som handläggare och rådgivare för kulturmiljöfrågor. Hon ger råd om allmän byggnadsvård med specialområden: kulturhistorisk byggnadsvård, färgsättning och planering. Kontakta Lisa direkt för att boka en rådgivningstid.
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer
Profilbild av Ulf Larsson

Ulf Larsson

Ulf är bebyggelseantikvarie och arbetar med handläggning av byggnadsvårdsärenden i kyrkomiljöer och hos föreningar och privatpersoner som äger kulturhistoriskt värdefulla byggnader. Han ger råd om allmän byggnadsvård med specialområden: Fukt och svampproblematik, teknisk- och kulturhistorisk byggnadsvård. Kontakta Ulf direkt eller butiken på tel. 010-441 43 60 för att boka rådgivningstid.
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer
Profilbild av Ulrika Lindh

Ulrika Lindh

Ulrika är bebyggelseantikvarie och har arbetat med rådgivning på Slöjd & Byggnadsvård sedan 2002. Hon ger råd om allmän byggnadsvård med specialområden: byggnadsmaterial, bebyggelsehistoria, fönster, teknisk och kulturhistorisk byggnadsvård. Kontakta Ulrika direkt för att boka en rådgivningstid.
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

FÅ RÅDGIVNING PER TELEFON OCH E-POST

Vi försöker hjälpa dig per telefon under öppettid. Dyker frågorna upp vid andra tillfällen kan du med fördel skicka e-post till vår rådgivning. Bifoga gärna bilder, vilket underlättar rådgivningen.

Telefon: 010-441 43 60, e-post: slojdochbyggnadsvard@vgregion.se

VI KAN KOMMA TILL DIG

Vi har också möjlighet att komma och titta på ditt hus och skriva ner våra råd i minnesanteckningar som du sedan kan ha nytta av i ditt fortsatta arbete. Denna tjänst är inte gratis utan vi tar betalt enligt vår uppdragstaxa, kontakta oss för den aktuella timtaxan. Till detta kommer milersättning. En genomgång av ett hus med efterarbete och renskrivning brukar ta sammanlagt en arbetsdag.

Besök oss och få råd

Under öppettider är det bara att ringa eller komma in till oss. Beroende på vem som arbetar för dagen har vi olika kompetens och möjlighet att ge dig ett svar direkt. Under vardagar har vi större möjlighet att ta emot era frågor än under helgerna. 

För att vara säker på att vi har tid att hjälpa dig är det bäst att boka tid för rådgivning med någon av oss. Längre ned på sidan kan du läsa om våra rådgivare och deras professioner.

Vi ger kulturhistoriska råd utifrån områdena: arkitekturhistoria, traditionella byggtekniker, -byggnadsskick och -byggnadsmaterial, färgsättning, isolering och fuktproblematik. 

Gamla beprövade metoder och material är även utmärkta vid nybyggnation och vi delar gärna med oss av kunskapen om detta! Vi har även kurser inom ekobyggnation.

Notera att vi arbetar i Västra Götalandsregionen och har kunskap om de regionala byggnadstraditionerna här. Har ni frågor om exempelvis skånelängor eller hälsingegårdar är det bättre att ni vänder er till länsmuseet i det området.

Hur går mötet till?

Under rådgivningstimmen hinner vi gå igenom er problematik och hur man bäst löser detta. En timmes rådgivning ger inte svar på alla frågor men ni får råd om hur ni ska gå vidare, och vad ni ska ställa för krav när ni anlitar hantverkare.

Det vi inte kan erbjuda är: ritningar, förfrågningsunderlag, projekteringsunderlag, intyg eller skriftliga åtgärdsbeskrivningar. Till det kan vi rekommendera arkitekter eller andra som har rätt kompetens. 

1 Kontakta oss och beskriv ditt problem

Du mailar, ringer eller kommer in till oss för att boka en tid med rådgivaren (se nedan kontaktuppgifter till vår gemensamma epost eller till respektive rådgivare). Vissa rådgivare har fasta tider och går att boka in direkt, andra rådgivare måste ge ok till en föreslagen tid. Eftersom vi arbetar vanliga kontorstider på vardagar (8-16.45) kan vi endast hantera rådgivningsärenden då. All kostnadsfri rådgivning sker på plats på vårt kontor på Nääs eller digitalt via Teams.

Under bokningssamtalet får du ange följande:

  • vad du vill ha hjälp med, exempelvis färgsättning, isolering av vind mm.

  • vilken typ av byggnad du har - byggnadsår, ombyggnader etc 

  • var byggnaden ligger - detta eftersom vissa byggnader ofta har en lokal karaktär eller lokalt betingad skadebild. Ange även adress, det kan vara behjälpligt då vi i vissa miljöer kan hitta byggnaden på exempelvis Google streetview.

Skicka gärna foton och annan information om byggnaden innan vårt möte. Då har rådgivaren möjlighet att förbereda sig väl inför ditt besök. 

Exempel på vad som behövs inför ett möte om fuktproblematik

Ta med foton på följande:

  • omgivningen (stora träd, buskar, marken närmast huset etc)
  • hängrännor och stuprör
  • underkanten på taket
  • skorstensanslutningar
  • insida tak
  • krypgrund, trossbotten och mark insidan
  • grundens hörnstenar
  • vatteninstallationer in i huset
  • entrén
  • foton runt fönster (utsida och insida), fönsterbeslag

2. Under rådgivningen

Om mötet är under våra öppettider kan du meddela butikspersonalen att du har en tid inbokad och med vem. Är det stängt ringer du på vid personalingångens dörr. Du hittar den på sydsidan, ut mot vägen.

Är du försenad eller kan inte komma? Ring eller maila så fort som möjligt så att någon annan har möjlighet att få tiden. 

Exempel färgsättning

Vi börjar med att titta på foton på ditt hus, du berättar om hur området ser ut och vad du vill att huset ska ha för karktär när det är färdigmålat. Till exempel om du vill att det ska se ut som det gjorde när det var nybyggt, eller om du vill att det ska ha en särskild kulör. 

Vi tittar på litteratur om färgsättning och på uppstrukna kulörprover i butiken. Vi diskuterar vilka färgställningar som kan fungera ihop, och var det kan passa att måla upp provytor på ert hus.

Notera att vi enbart arbetar med traditionella färgtyper som till exempel linojefärg och slamfärg. 

3. Efter mötet

Du ska ha en större kunskap om vad som krävs, vilken hantverkare, kompetens och vilka material och metoder som behövs för att utföra det projekt eller åtgärda det problem som du har. 

Är du på jakt efter en hantverkare eller leverantör?

Vi hänvisar till skickliga hantverkare och tillverkare genom vår databas:

Hantverksregistret

 

Läs mer här!

Senast uppdaterad: 2021-10-07 15:43