Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Rådgivning

Vi erbjuder vägledning för dig som fastighetsägare i hur du kan gå vidare i ditt husprojekt! Mycket kan vi svara på direkt, annat kräver efterforskning. Vi hjälper dig! Det fantastiska är att det inte kostar något. Rådgivning på Slöjd & Byggnadsvård på Nääs är alltid gratis.

Besök oss och få råd

Under öppettider är det bara att ringa eller komma in till oss. Beroende på vem som arbetar för dagen har vi olika kompetens och möjlighet att ge dig ett svar direkt. Under vardagar har vi större möjlighet att ta emot era frågor än under helgerna. 

För att vara säker på att vi har tid att hjälpa dig är det bäst att boka tid för rådgivning med någon av oss. Längre ned på sidan kan du läsa om våra rådgivare och deras professioner.

Vår kompetens rör sig inom områdena: arkitekturhistoria, traditionella byggtekniker, -byggnadsskick och -byggnadsmaterial, färgsättning, isolering och fuktproblematik. Notera att vår expertis framför allt gäller äldre bebyggelse. 

Våra gamla beprövade metoder och material är även utmärkta för vid nybyggnation och vi delar gärna med oss kunskapen om detta!

Notera att vi arbetar i Västra Götalandsregionen och har kunskap om den regionala byggnadstraditionen här. Har ni frågor om exempelvis skånelängor eller Hälsingegårdar är det bättre att ni vänder er till länsmuseet i det området.

Hur går rådgivningen till?

Under timmen hinner vi gå igenom er problematik och hur man bäst löser detta. En timmes rådgivning ger inte svar på alla frågor men ni ska veta hur ni ska gå till väga för att lösa dem, vad ni ska ställa för krav när ni anlitar hantverkare mm

Det vi inte kan erbjuda är: ritningar, förfrågningsunderlag, intyg eller skriftliga åtgärdsbeskrivningar mm. Till det kan vi rekommendera arkitekter eller andra som har rätt kompetens. 

1 Kontakta oss och beskriv ditt problem

Du mailar, ringer eller kommer in till oss för att boka en tid med rådgivaren (se nedan kontaktuppgifter för butiken eller respektive rådgivare). Vissa rådgivare har fasta tider och går att boka in direkt, andra rådgivare måste ge ok till en föreslagen tid. Eftersom vi arbetar vanliga kontorstider på vardagar (8-16.45) kan vi endast ta rådgivning då. All kostnadsfri rågivning sker på plats på vårt kontor på Nääs.

Under bokningssamtalet får du ange följande:

  • vad du vill ha hjälp med, ex färgsättning, isolering av vind mm.
  • vilken typ av byggnad du har - byggnadsår, ombyggnader etc 
  • var byggnaden ligger - detta efterssom vissa byggnader ofta har en lokal karaktär eller skadebilder. Ange även adress, det kan vara behjälpligt då vi i vissa miljöer kan hitta byggnaden på exempelvis Google streetview.

Vi bokar in din tid och skriver in dina kontaktuppgifter. Har du möjlighet att skicka foton och annan information om byggnaden innan rådgivningen är det bra.  Då har rådgivaren möjlighet att gå igenom materialet och förbereda sig väl inför ditt besök. 

Exempel på vad som behövs inför rådgivning av fuktproblematik

Ta med foton på följande:

  • omgivningen (stora träd, buskar, marken närmast huset etc)
  • hängrännor och stuprör
  • underkanten på taket
  • skorstensanslutningar
  • insidan tak
  • krypgrund, trossbotten och mark insidan
  • grundens hörnstenar
  • vatteninstallationer in i huset
  • entrén
  • foton runt fönster (utsida och insida), fönsterbeslag

2. Under rådgivningen

Om rådgivnignen är under våra öppettider kan du meddela butikspersonalen att du har en tid inbokad och till vem. Är det stängt ringer du på personalingångens dörr. Ringklockan hittar du till vänster.

Är du försenad eller inte kan komma? Ring eller maila så fort som möjligt så att någon annan har möjlighet att ta tiden eller att vi kan göra något annat tills ni kommer. 

Vi sätter oss ned, antingen på ett kontor eller i något av våra bibliotek. Ni har möjlighet att gå igenom syftet med ert besök och vad du vill att vi ska hjälpa dig med. 

Exempel färgsättning

Vi sitter i byggnadsvårdsbiblioteket och börjar med att titta på foton på ditt hus, du berättar om hur området ser ut och hur du vill att huset ska ha för karktär när det är färdigt. Till exempel om du vill att det ska se ursprungligt  ut (se ut som det gjorde när det var nybyggt) eller om det ska ha en särskild kulör, eller särskilda kulörer som du gillar. 

Vi börjar med att titta på litteratur om färgsättning av byggnader och ser om något av de förslagen kan vara aktuella. Då går vi vidare till butiken och tittar på några uppstrukna kulörprover och diskuterar vilka färgställningar som kan fungera ihop och vad ni kan låta måla upp som provytor på ert hus.

Notera att vi enbart arbetar med traditionella färgtyper som till exempel linojefärg och slamfärg. 

Där brukar en timme ha gått och ni går hem med några olika förslag på färgställningar och uppgiften att prova dem på provytor, antingen direkt på huset eller på skivor. Har ni ytterligare frågor är ni välkomna att höra av er igen.

3. Efter rådgivningen

Du ska ha en större kunskap om vad som krävs, vilken hantverkare, kompetens och vilka material och metoder, för att utföra det projekt eller åtgärda det problem som du står inför. 

Hör av dig igen om du har följdfrågor eller vill ha förtydliganden. 

Är du på jakt efter en hantverkare eller leverantör?

Vi kan också hänvisa till duktiga hantverkare och tillverkare genom vår databas:

Hantverksregistret

Få rådgivning per telefon och e-post

Vi försöker hjälpa dig per telefon under öppettid. Dyker frågorna upp vid andra tillfällen kan du med fördel skicka e-post till vår rådgivning. Bifoga gärna bilder, vilket underlättar rådgivningen.

Telefon: 010-441 43 60, e-post: slojdochbyggnadsvard@vgregion.se

Vi kan komma till dig

Vi har också möjlighet att komma och titta på ditt hus och skriva ner våra råd i minnesanteckningar som du sedan kan ha nytta av i ditt fortsatta arbete. Denna tjänst är inte gratis utan vi tar betalt enligt vår uppdragstaxa, kontakta oss för den aktuella timtaxan. Till detta kommer milersättning. En genomgång av ett hus med efterarbete och renskrivning brukar ta sammanlagt en arbetsdag.

Slöjd & Byggnadsvårds rådgivare

Chico Hovedskov Crafoord

Kontakt: chico.hovedskov@vgregion.se  tel: 010-4414364 .

Chico är byggnadsingenjör och har arbetat på Slöjd & Byggnadsvård sedan 1997. Chico ger råd om allmän byggnadsvård och specialområden är bl a: energi- och isoleringsfrågor, ventilation, grund och dränering, svamp- och mögelskador.

Linda Alexandersson

Kontakt: linda.alexandersson@vgregion.se  tel: 010-441 43 63.

Linda är dekormålare och har haft hand om butiken på Slöjd & Byggnadsvård sedan 2005. Hon ger råd om allmän byggnadsvård med specialområde: dekorationsmålning och färg.

Lisa Molander

Kontakt: lisa.molander@vgregion.se  tel: 0703-81 83 90.

Lisa är bebyggelseantikvarie och har tidigare arbetat bl a som handläggare och rådgivare inom Västarvet. Hon ger råd om allmän byggnadsvård med specialområden: kulturhistorisk byggnadsvård, färgsättning och planering.

Ulf Larsson

Kontakt: ulf.k.larsson@vgregion.se  tel: 0760-52 80 50

Ulf är bebyggelseantikvarie och arbetar på Kulturmiljö VGR sedan mitten av 1990-talet. Ulf ger rådgivning på Slöjd & Byggnadsvård på torsdagar under våren 2020. Han ger råd om allmän byggnadsvård med specialområden: äldre byggnadsteknik, byggnadsmaterial, bebyggelsehistoria samt hussvamp och annan biologisk nedbrytning. Har särskilt erfarenhet av bebyggelsen i Skaraborg.

Ulrika Lindh

Kontakt: ulrika.a.lindh@vgregion.se  tel: 0735-54 44 74.

Ulrika är bebyggelseantikvarie och har arbetat med rådgivning på Slöjd & Byggnadsvård sedan 2002. Hon ger råd om allmän byggnadsvård med specialområden: byggnadsmaterial, bebyggelsehistoria, fönster, teknisk och kulturhistorisk byggnadsvård.

Senast uppdaterad: 2020-04-02 09:37